Pandemia, wybory prezydenckie, wydarzenia, tropienie fuszerek w mieście. Sprawdź, jak minął 2020 rok. Na koniec noworoczne życzenia!
2020 rok w Czasie na Poznań
W 2020 roku na stronie czasnapoznan.pl pojawiło się 232 tekstów. Z całego szeregu tematów można wyróżnić:
- transport – czyli głównie transport zbiorowy, ale także z pewną dawką rowerów czy samochodów. Te ostatnie są dużej opisywane w kontekście…
- parkowanie – problemy z parkowaniem i tegoroczne zmiany w Strefie Płatnego Parkowania;
- estetykę – czyli to, jak miasto wygląda. Czystość, porządek, akty wandalizmu (serce się kraje na widok Parku Rataje…),
- pogodę – głównie cotygodniowe prognozy pogody, ale także unikalne analizy klimatu Poznania. Warto zajrzeć, aby wyrobić sobie zdanie na temat globalnego ocieplenia,
- fotorelacje – szczególnie polecamy te regularne, czyli z placu Kolegiackiego i rynku Łazarskiego,
- ZDM – Zarząd Dróg Miejskich. W skrócie – drogowcy i wszystko co związane z drogami od strony „urzędniczej”,
- MPU – Miejska Pracownia Urbanistyczna, czyli o tym, co planują miejscy planiści.
Na stronę zajrzało ok. 72 tysiące osób, czyli o kilka tysięcy więcej, niż w 2019 roku. Znacząco wzrosła jednak liczba stałych czytelników, co jest dobrą wiadomością 😉 Znajduje to też odzwierciedlenie w top 3 artykułów z najwyższą liczbą odsłon…
Top 3 artykułów z 2020 roku na czasnapoznan.pl
- Uważaj na nieuczciwych nabywców! Czym jest flipping mieszkaniowy? – 20 000 wyświetleń. Tekst o flippingu (masowym kupnie i szybkiej sprzedaży mieszkań) cieszył się największym zainteresowaniem.
- Trwa urządzanie zielonego placu przed Starym Browarem [ZDJĘCIA] – 2 000 wyświetleń. Krótka fotorelacja, a podbiła serca czytelników. Widocznie wiele osób czekało na zagospodarowanie tego skweru.
- Lodziarnia Magdy Gessler w Poznaniu bez zgody konserwatora zabytków – 1900 wyświetleń. Lodziarnia pojawiła się na kilka miesięcy. Czy powróci w 2021 roku? Zobaczymy…
Podsumowanie 2020 roku miesiąc po miesiącu
Styczeń 2020
Miesiąc podwyżek. Najpierw głosowano nad nowym cennikiem w Strefie Płatnego Parkowania, potem zaprezentowano projekt podwyższenia cen transportu zbiorowego. Wybraliśmy się z aparatem na ulicę 27 Grudnia, aby udokumentować bezład tego miejsca. Równie duży bałagan panował na Dworcu Zachodni PST. Pod koniec miesiąca ogłoszono zmiany na ulicy Garbary: buspas, 30 km/h, pojawienie się drzew. Przy okazji wyłączono sygnalizację, którą zamontowano ledwo 2,5 roku wcześniej. Na koniec krótko o problemach poznańskiego sklepu Bestcena (który ostatecznie zniknął z rynku).
Luty 2020
Susza zimą? Jak najbardziej, właśnie taka sytuacja miała miejsce w Poznaniu i w dużej części kraju. Na łamach Czasu na Poznań wyjaśnialiśmy, czym jest flipping mieszkaniowy. Wybraliśmy się na ulicę Garbary, aby udokumentować ją przed zmianami. Opisaliśmy też zignorowanie przez MTP pytań dotyczących usterek w wiatach przystankowych (niestety to nie pierwsza ignorancja autorstwa miasta…). Na rynku Łazarskim rozpoczęły się prace budowlane. Poruszyliśmy też temat planowanego w przeszłości łącznika Wartostrady z Jeziorem Maltańskim. Na koniec zaproponowaliśmy własną koncepcję odtworzenia Placu Stawnego w rejonie Małych Garbar.
Marzec 2020
4 marca 2020 roku w Polsce stwierdzono pierwszy przypadek zakażenia koronawirusem SARS-CoV-2. Pandemia COVID-19 wpłynęła na nas wszystkich. Co działo się poza pandemią? Zima 2019/2020 okazała się najcieplejszą w historii pomiarów. Po raz drugi zajrzeliśmy na dworzec Poznań Główny, aby udokumentować beznadziejny poziom dbania o obiekt. Ponadto poznaliśmy wyniki konkursu na plac przed Dworcem Zachodnim. Na łamach strony poruszyliśmy temat „dlaczego tak długo trwają inwestycje?”. W ramach zdemaskowania fakenewsa Radia Poznań, zagłębiliśmy się w zanieczyszczenia powietrza.
Kwiecień 2020
Podczas wiosennego lockdownu trwała wymiana nawierzchni na Garbarach oraz remont trasy przez most Rocha. Nad Poznaniem zaświecił superksiężyc. Zajrzeliśmy do trójwymiarowego modelu Wolnych Torów (niestety, budowa dzielnicy raczej szybko nie ruszy). W historycznej serii Plan na Poznań zrekonstruowaliśmy projekt prostowania ulic na Wildzie. Poza tym odnośnie do pandemii, opisywaliśmy o tym, jak każdy z nas może pomóc w walce z COVID-19, dlaczego zakrywać nos i usta oraz co dalej z transportem zbiorowym i nieczynnymi rowerami miejskimi. W felietonie „Życie i zdrowie jest cenne, ale bez przesady” zastanawialiśmy się, jak w rzeczywistości cenimy życie (które – deklaratywnie – jest dla Polek i Polaków ważne).
Maj 2020
Tradycyjnie wystartowała akcja Poznań za pół ceny, choć tylko wirtualnie. Czytelnicy Czasu na Poznań poznali, jak dziennikarze wpływają na nich oraz jak media kreują wojnę kierowców i rowerzystów. W Poznaniu wystartowała pierwsza sieć telefonii 5G. Poza tym wybraliśmy się na ulice Taczaka i Garncarską po przebudowie. Czas na Poznań opisał niedopracowany węzeł przesiadkowy, który powstał na rondzie Żegrze. Miasto ogłosiło pakiet dla mobilności zakładający szereg zmian w ruchu, a właściciel Starego Browaru odnawiał plac przy ulicy Ratajczaka. W temacie pandemii skomentowaliśmy swawolę mieszkańców i restauratorów.
Czerwiec 2020
1 czerwca weszła w życie podwyżka cen za parkowanie. W Internecie odbyła się premiera filmu o bezsilności naukowca wobec zmian klimatu (zachęcamy do seansu, film jest ciągle dostępny i darmowy). Wojewoda wielkopolski zawiesił na pewien czas Poznański Budżet Obywatelski. Dowiedzieliśmy się, czy Straż Miejska ma problem z umorzeniami postępowań. Także w czerwcu uruchomiono buspas na Garbarach. Miasto rozpoczęło tworzenie nowego studium zagospodarowania Poznania. Pod koniec miesiąca odbyła się I tura wyborów prezydenckich, którą wygrał Andrzej Duda. Okazało się też, że lodziarnia Magdy Gessler to samowola budowlana.
Lipiec 2020
1 lipca wystartowała podwyżkowa taryfa biletowa. Za bilet miesięczny płacimy 119 zł, o 20 zł więcej. Na Starym Rynku odbył się jarmark świętojański. Informowaliśmy o konsultacjach drogi rowerowej na ulicy Zwierzynieckiej i o przebudowie ulicy Kwiatowej. II turę wyborów prezydenckich wygrał Andrzej Duda, w Poznaniu zdecydowane zwycięstwo odniósł Rafał Trzaskowski. Lipiec przyniósł trzy duże teksty: o bezładzie architektonicznym kampusu Politechniki Poznańskiej, analizę „dobówek” na Starym Mieście i alarmujący artykuł o bardzo niskim poziomie finansowania zabytków w Wielkopolsce (szkoda, że bez specjalnego odzewu). Ponadto tłumaczyliśmy wagę niezależnych mediów na przykładzie węgierskiego portalu Index. Kto by wtedy pomyślał, że jeszcze w 2020 roku przyjdzie nam przekonać się o tym także w Polsce…
Sierpień 2020
Miasto uruchomiło kolejną aplikację – a my pytaliśmy się, po co powstaje ich aż tyle. Jako pierwsi informowaliśmy o opóźnieniach w budowie centrum senioralnego na Starym Mieście (okazało się, że to nie opóźnienie a wstrzymanie prac). Czas na Poznań świętował drugie urodziny. Ruszyła przebudowa ulicy Wierzbięcice i odbyły się konsultacje tramwaju na Marcelin. Pod koniec miesiąca odbyły się Dni Twierdzy Poznań, a my poza tym podsumowaliśmy konsultacje koncepcji dla łazarskiego skweru Eki z Małeki. Zachęciliśmy czytelników do współtworzenia mapy zmian klimatycznych. Na koniec prześledziliśmy „zamachy na kierowców”, czyli panikę związaną ze zmianami w ruchu z ostatnich 5 lat.
Wrzesień 2020
Wtedy uruchomiono pierwszą od 7 lat nową trasę tramwajową – do Unii Lubelskiej – a my ją zrecenzowaliśmy. Po raz kolejny przyszło nam relacjonować akty wandalizmu z Parku Rataje oraz problemy z utrzymaniem porządku na Świętym Marcinie. Ponadto opisywaliśmy donice z ulicy Wrocławskiej, które trzy miesiące po odmalowaniu były całe brudne i obklejone, a miasto… nie reaguje. Urzędnicy podpisali porozumienia z operatorami hulajnóg, co niestety nie rozwiązało problemu ich parkowania. Z kolei Zarząd Transportu Miejskiego widzi zdecydowaną poprawę działania rowerów miejskich. Na koniec wybraliśmy się do Galerii Malta, aby opisać, że już 2/3 lokali to pustostany.
Październik 2020
W ramach krótkiej akcji, Czas na Poznań zachęcał rowerzystów do jazdy jezdnią w strefach zamieszkania i Tempo 30. Ponadto jako pierwsi ujawniliśmy projekt przebudowy ul. Święty Marcin i al. Marcinkowskiego. Rozpoczęła się II fala pandemii koronawirusa. Na stronie pojawiła się fotorelacja ze ścieżki w koronach drzew oraz opis konsensusu naukowego w sprawie COVID-19. Wystartowało głosowanie w Poznańskim Budżecie Obywatelskim. Poza tym zrekonstruowaliśmy projekt dwupasmówki, którą w PRL-u zaplanowano między Jeziorem Maltańskim a Nowym Zoo.
Listopad 2020
Rozpisano przetarg na nowy most Chrobrego, który zakłada powstanie konstrukcji rodem z czasów Gomułki czy Gierka. MPK Poznań zachęciło niepełnosprawnych do wstania z wózków 😉 , zamykając windy na przystankach. Czas na Poznań przygotował fotorelację przed-po z ulicy Głogowskiej po zmianach. Ponadto jako pierwsi informowaliśmy o okrojeniu przebudowy placu Kolegiackiego. W artykule „Osiedle przy Unii Lubelskiej: fatamorgana dobrze zaprojektowanego miasta” tłumaczymy, skąd się biorą różnice między pięknymi wizualizacjami nowych dzielnic a smutną rzeczywistością. Poza tym zrecenzowaliśmy e-papierowy rozkład jazdy z placu Wiosny Ludów. Opublikowano też pierwsze wizualizacje osiedla na terenie Elektrociepłowni Garbary.
Grudzień 2020
Poznaliśmy wyniki budżetu obywatelskiego, w którym od lat wygrywają głównie te same osoby. PKN Orlen ogłosił przejęcie Polska Press (m.in. Głos Wielkopolski). W Internecie pojawiły się najnowsze zdjęcia satelitarne Poznania z sierpnia 2020. Opisaliśmy, na jakie projekty miasto chce zdobyć dofinansowanie z Krajowego Planu Odbudowy. Miejscy planiści konsultują plan odtworzenia zabudowy w miejscu parkingu na Świętym Marcinie. Pod Kupcem Poznańskim powstanie tymczasowy łuk tramwajowy, a przy Posnanii powstanie spory market z parkingiem naziemnym. Ponadto dowiedzieliśmy się, co miasto zamierza zrobić z korkami wokół Posnanii. A 27 grudnia świętowaliśmy 102 rocznicę powstania wielkopolskiego!
Życzenia na Nowy Rok
Wszystkim czytelnikom i czytelniczkom Czasu na Poznań składamy najserdeczniejsze życzenia. Przede wszystkim zdrowia, pogody ducha i jak najszybszego końca pandemii. Życzymy także cierpliwości… przy zmianach tras tramwajów w 2021 roku (a czeka nas sporo zmian związanych z robotami budowlanymi 😉 ) i miejskich inwestycji bez fuszerek. Oraz sprawnej budowy wieżowca Silver ?
Do siego roku!
Dołącz do nas na Facebooku, Twitterze, Wykopie i Instagramie
Dodaj komentarz
Musisz się zalogować, aby móc dodać komentarz.